• Co právě děláme

    Nová kniha o Srbsku
  • Srbsko - kniha z historii obce a jejího okolí, Vladimír Bláha, 2013
    Bue Marino
    Bue Marino
    Netopýří jeskyně

Články, dokumenty, všeobecné informace

Rekonstrukce trati a kácení stromů v bezprostředním okolí Srbska pokračuje

V úseku Karlštejn - Beroun pokračuje výstavba nového železničního koridoru. Úsek v okolí Srbska je přímo v oblasti našeho zájmu, proto poměrně často jeskyňáři "šmejdí" po okolí. Stavba trati a výkopové práce odhalují celou řadu moc zajímavých míst, věcí a třeba se i poštěstí a objeví sem snad i nějaká ta jeskyně.

Velmi podstatně pokročily práce poblíž Kruhového lomu, kde se bude stavět velká opěrná zeď, trafostanice a křížení trati. Velká změna nastala i v úseku u Tomáškova lomu. Spodní část lomu byla kompletně vykácena a objevila se celá řada lomových staveb v různém stavu rozkladu. To umožňuje udělat srovnávací fotografie. O týden později se začalo v lomu bourat. Zatím zanikla budova skladů a dílen a část rampy. Místy se objevilo staré kolejiště a část jedné výhybky. Jsou to pěkné nálezy, ale destrukce je ošklivá. Pokud se budou bourat i staré pece, bude to věčná škoda, jedná se totiž o jedinečný soubor tří druhů pecí z let 1880-1940.

Kruhová pec a propustek pod tratí.

Betonové sloupy byly nosnou součástí střešní konstrukce.

Vlevo sklady a dílny, vpravo předsálí šachtové pece.

Šachtová pec. Vlevo za ní je rozvalené torzo druhé pece. Naopak vpravo, již mimo záběr, je pozůstatek pece ze začátku 20. století.

Sklady a dílny. V místě stojící postavy vedla železniční vlečka. V těchto místech byla výhybka a trať se rozdvojovala a přístavnou a nakladací kolej.

Pohled zpět. Trať již pokračovala pouze jednokolejně až do zarážedla.

Původní stav dvou šachtových a zadní hranolové pece. (viz hornictvi.info)

 Pohled z vrchu kruhové pece k obytnému stavení (bílá budova vzadu) a k šachtovým pecím a skladům. Díra s rampou v popředí je vstup do propustku pod tratí.

Pohled na původní kolejiště lomu. V pozadí je kruhová pec s komínem (byl sestřelen v 70. letech 20. stol.), budova tvaru písmena L je trafostanice. V popředí jsou šachtové pece, dílny a sklady.

Stav provozu v 50. letech 20. století.

Bourání lomařských budov začalo. Škoda...

 

Srbsko - Beroun

 V tomto úseku naproti kempu a posledních budov v Srbsku vznikne ono křížení. Mimo to na fotografiích je vidět, že původní násep trati byl vyzděn kamenem. Všechen další materiál byl nanesen, či odložen při pozdějších úpravách trati.

Vlaková betonárna určena na betonování základů pro trakční vedení

Již opravený železniční propustek

Vrtání základů pro opětnou zeď.

Stavba pokračuje rychle vpřed...

-Vlada-

Zpět na seznam článků